Wie haar werk voor het eerst ziet, realiseert zich misschien niet hoe gevarieerd het eigenlijk is. Je ziet minimalistisch werk waar horizontale en soms verticale banen het beeld bepalen. En een sober kleurgebruik: zwart, wit, grijstinten en hier en daar een zweempje kleur. En toch: twee op het eerste gezicht identieke schilderijen hebben een verrassend verschillend effect. Wat ze gemeen hebben is de opbouw van banen die in tal van gradaties verlopen van zwart naar wit. Maar bij het ene overheerst het matte zwart, het andere lijkt licht uit te stralen. Het ene schilderij lijkt los te komen van de wand, het andere niet.
Haar schilderijen gaan over licht en ruimte, vertelt Linda Arts, over het verbinden van contrasten zoals horizontaal en verticaal, mat en glanzend, licht en donker. Ze begint haar ingetogen schilderijen volgens een vooropgezet plan, maar niet zelden is ze zelf verrast door het eindresultaat. In haar grafische werk worden banen afgeplakt met tape en zorgt transparant zwarte inkt vervolgens voor een rijke variatie aan grijstinten. Het papier speelt ook een belangrijke rol, dat gaat door zijn oneffen structuur meedoen in het beeld.
In haar schilderwerk - "grafiek komt vrij letterlijk voort uit mijn schilderwerk en andersom" - zien we daarnaast een belangrijke handmatige toevoeging: de banen schildert ze zelf. De oneffenheden die dat oplevert, maken haar werken warm, zacht en persoonlijk, vindt ze. "Ik voel me geen minimalist in de letterlijke zin." Nee, Linda Arts is niet bang dat het schilderen van banen in zwart en wit, en alle grijstinten daartussen, gaat vervelen. Dat haar interesse voor abstracte kunst verflauwt. Begeleiders op de Academie vroegen het haar ook bij haar afstuderen. "Hoeveel rek hier nog in zit? Eindeloos veel! Juist door uit te sluiten, door enige beperkingen te stellen, creeer ik heel veel ruimte. Ik voel geen kader."
Linda Arts (Tilburg, 1971) rondde in 1995 de Tilburgse Academie voor Beeldende Vorming af. Sindsdien exposeert ze in binnen- en buitenland en verkoopt ze haar werk. Haar grafisch werk is in april 2009 te zien in een groepstentoonstelling in New York. Diewertje Moosdijk, NAW Magazine, Bouwfonds Kunstcollectie